-°   dziś -°   jutro
Wtorek, 05 listopada Elżbieta, Sławomir, Dominik, Zachariasz, Balladyna

Medycyna i marihuana

Opublikowano 31.01.2024 08:54:00 Zaktualizowano 31.01.2024 09:01:37 top

Choć marihuana jest środkiem odurzającym i nadal budzi wiele kontrowersji to posiada właściwości lecznicze. Jakie konkretnie zastosowanie ma ona w medycynie wyjaśniała dr n. med. Anna Skrzypczyk-Ostaszewicz, onkolog z Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie podczas webinaru zorganizowanego przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom wraz z Naczelną Izbą Pielęgniarek i Położnych.

Webinar pt. „Kiedy marihuana staje się medyczną?” był okazją do przedstawienia najważniejszych informacji dotyczących tej rośliny, głównie w kontekście wspierania leczenia. Nadal, jak zauważyła dr n. med. Anna Skrzypczyk-Ostaszewicz, marihuana -  z racji tego, że ma właściwości narkotyczne - wzbudza  nie tylko zainteresowanie, ale też lęk wśród pacjentów, a nawet samego personelu medycznego. 

Co to za roślina?
Marihuana należy do rodziny konopiowatych. 

- Jest to roślina kwitnąca. Pochodzi z półkuli północnej, głównie z regionów o umiarkowanym klimacie. Są dwa podstawowe gatunki konopii: cannabis sativa (siewne) i cannabis indica (indyjskie). Pierwsza to konopia włóknista. Produkuje dużo CBD (kannabidiol – red.), a mało THC (tetrahydrokannabinol - red.). Z kolei konopia indyjska jest bardzo bogata w narkotyk, czyli związek THC. Jest niższa i szerokolistna – wyjaśniła specjalistka.

Zobacz również:

Przypomniała, że z punktu widzenia medycznego ważna jest żywica, którą produkują żeńskie kwiaty rośliny. Jest to roślina rozdzielnopłciowa. Na marginesie wspomniała też, że z tej rośliny produkuje się tkaniny czy papier. Wytwarzano z nich też mąkę, produkty mlekopodobne i olej. Na papierze konopnym spisano chociażby Deklarację Niepodległości Stanów Zjednoczonych, wikingowie szyli z konopii żagle, Holendrzy z łodyg konopii budowali wiatraki. Oprócz tego konopie są źródłem wielu zdrowych składników: wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, magneuz, żelaza.

Lek czy nie lek?
Dr n. med. Anna Skrzypczyk-Ostaszewicz podkreśliła, że marihuanę należy rozpatrywać jako roślinę, która wspiera leczenie i to w ściśle określonych schorzeniach. Zastrzegła, że nigdy nie można jej stosować jako wiodącego leku np. w chorobach nowotworowych, a jedynie, gdy pewne objawy są oporne terapię standardową (np. migreny). Ale po kolei.  

Konopie wytwarzają substancje chemiczne zwane kannabinoidami. 

- Tych substancji jest dużo, ponad sto. Natomiast tylko kilka z nich powstaje w dużych ilościach i to one będą miały znacznie w produktach, które dziś trafiają na rynek medyczny – THC, CBD, CDG, CBC, CBN. To są te związki, które znajdziemy najczęściej w dostępnych preparatach jako suplementy diety czy leki. Przy czym THC i CBD są tak naprawdę najważniejsze i ich stężenie, ich proporcje są dla nas najistotniejsze w planowaniu wykorzystania kannabinoidów jako preparatów terapeutycznych – wyjaśniła onkolożka.

Dwa ważne związki – THC i CBD
Za efekt narkotyczny odpowiada tetrahydrokannabinol, czyli THC. Jest to główny produkt psychoaktywny marihuany, choć w swojej naturalnej formie takiego działania nie ma.

- Dopiero podgrzanie THCA (kwasu tetrahydrokannabinolowy – red.) przekształca go w THC i w ten sposób powstaje wysoce psychoaktywna substancja. Ma silne działanie przeciwbólowe, przeciwzapalne, neuroprotekcyjne, może obniżać ciśnienie wewnątrzgałkowe. Zmniejsza napięcie mięśni, zwiększa uczucie głodu i spożycia pokarmów – wyliczyła dr Skrzypczyk-Ostaszewicz.

Z kolei – jak wskazała dalej -  kanabidiol (CBD) niweluje pewne efekty THC - lęk czy tachykardie, które mogą towarzyszyć wysokim dawkom THC.

- Ma działanie neuroprotekcyjne, przeciwwymiotne, przeciwlękowe, przeciwbólowe, przeciwdrgawkowe. To ostatnie to ważne działanie. Są prace o tym, że może zmniejszać ryzyko udaru mózgu, poprawiać funkcje poznawcze, mieć efekt przeciwdepresyjny i istotnie redukować częstotliwość napadów drgawkowych u osób z padaczką – powiedziała specjalistka. I jeszcze coś  - efekt entourage Oprócz kannabinoidów konopiach produkowanych są związki, które nazywają się terpenoidami (m.in. mircen; beta-kariofilen; limonen). Wpływają one znacząco na ostateczny efekt działania preparatu (efekt entourage). Mowa tutaj o składnikach aromatycznych, które występują w wielu roślinach. Odpowiadają za smak i zapach, natomiast ważne jest to, że mają unikalne działanie na organizm. Mogą wspomagać pamięć, poprawiać nastrój, działać antydepresyjnie.

- Pod koniec lat 90. został wykazywany efekt entourage, czyli inaczej mówiąc dowiedziono, że skojarzenie tych cząsteczek ze sobą jest dużo bardziej skuteczne i daje lepsze efekty niż gdyby wyizolować każdą z tych z substancji z osobna. Bo w preparatach z pochodnymi z konopii mamy różne mieszanki THC i CBD oraz innych kanabinnoidów, ale co ważne są  tam też terpenoidy, bo one również ten efekt enturouge budują – wyjaśniła.

Sediva czy indica?
Z punktu widzenia medycznego – jak zaznaczyła dr Skrzypczyk-Ostaszewicz - sediva to substancja stymulująca, poprawiająca nastrój. Warto ją dlatego stosować w ciągu dnia. Dla odmiany - indica to konopia odprężająca, uspokajająca. Do stosowania na noc. - To oczywiście uogólnienie, bo wiele ze związków jest hybrydami jednej i drugiej odmiany, ale tak właśnie można działanie tych dwóch podstawowych odmian konopii podzielić – zaznaczyła.

Czy kannabinoidy można stosować jako leki?
Ekspertka po kolei wymieniła zastosowanie kannabinoidów w poszczególnych dziedzinach medycznych wskazując, że ugruntowane miejsce mają w onkologii, opiece paliatywnej, neurologii, ale „dużo znaków zapytania pojawia się jeszcze, jeśli chodzi o  wykorzystanie tych związków w psychiatrii czy gastroenterologii”.

Onkologia i neurologia
Po pierwsze należy pamiętać, że kannabinoidy to nie są leki przeciwnowotworowe.

- Trzeba podkreślić, że to nie są leki przeciwnowotworowe wbrew temu, co twierdzi wielu pacjentów, ale także niestety wielu specjalistów, którzy ordynują te związki – podkreśliła onkolog. Dodała, że nie ma danych z dużych badań klinicznych, które potwierdziłyby, że te preparaty mają takie działanie.

-  (…) z całą pewnością jakiś potencjał przeciwnowotworowy w tych związkach jest, ale to jest wszystko. Absolutnie nie upoważniam do tego, by stosować te preparaty zamiennie z lekami przeciwnowotworowymi – zaznaczyła.

Kiedy je zatem można stosować w chorobach nowotworowych?

- W przypadku nudności i wymiotów związanych z leczeniem przeciwnowotworowym, ale dopiero w sytuacji, gdy objawy te są oporne na terapię standardową, czyli z jakiegoś powodu są źle tolerowane. Można próbować wspomagać leczenie wyniszczenia nowotworowego lub wszędzie tam, gdzie zawiodły standardowe metody. I wreszcie w bólu nowotworowym też jako terapię uzupełniającą. Nigdy jako preparaty pierwszego wyboru. Nigdy jako preparaty jedyne, ale tylko jako dodatek. Jak coś, co może zoptymalizować efekt terapeutyczny – stwierdziła.

Równocześnie – kontynuowała specjalistka – kannabinoidy można stosować w leczeniu bólu nienowotworowego, choć z pewnym zastrzeżeniem – nie bólu ostrego i pooperacyjnego. 

- Tutaj mamy całą gamę leków zatwierdzonych, znanych, przebadanych, które sobie świetnie z takimi bólami radzą. Nie ma potrzeby, by w takich sytuacjach sięgać po pochodne konopii – twierdzi onkolożka.

Jeśli chodzi o niwelowanie bólu z zastosowaniem kannabinoidów, to można je stosować w takich schorzeniach jak: choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) czy fibromialgia. Można wspomagać leczenie migreny i innych przewlekłych bólów głowy, jak również w neurologii.

-  Zostały dość dobrze przebadane w kilku zaburzeniach pozapiramidowych i tutaj są skuteczne w: zespole Tourette’a, chorobie Huntingtona, chorobie Parkinsona, stwardnieniu rozsianym – w tym przypadku głównie do znoszenia spastyczności, w leczeniu padaczki – wyliczyła lekarka.

Dodała, że chodzi przede wszystkim o CBD i leczenie padaczki lekoopornej u dzieci. 

- Ponadto pojawia się coraz więcej danych na temat tego, że te związki mogą mieć zastosowanie w chorobie Alzheimera – w łagodzeniu, spowalnianiu postępów choroby – powiedziała.

Psychiatria
Według ekspertki pozostaje jeszcze wiele niejasności, jeśli chodzi o zastosowanie kannabinoidów w psychiatrii. 

- Były one badane w bezsenności (…), fobiach społecznych, zespole stresu pourazowego, w ADHD. Są zachęcające wyniki, ale one wszystkie nie są jeszcze na tyle ugruntowane, by móc jednoznacznie je rekomendować w tych zaburzeniach. Jednocześnie dla doświadczonego specjalisty jest to jakieś spektrum do wykorzystania, szczególnie jeśli ma trudność z ustawieniem leczenia na terapii standardowej – zaznaczyła dr n. med. Anna Skrzypczyk-Ostaszewicz. 

Gastroenterologia
Pomocniczo – jak wskazała ekspertka w czasie swojego webinaru -  można stosować kannabinoidy, by zwalczać niektóre objawy gastroenterologiczne, zwłaszcza dolegliwości bólowe czy  jako przeciwzapalne leczenie wspomagające w nieswoistych zapalaniach jelit.

Waporyzować czy połykać kapsułki?
Lekarka wyjaśniła, że w Polsce dostępne są oleje lub kapsułki doustne oraz preparaty do użytku wziewnego (waporyzacji). 

- Formy doustne mają wolniejszy początek działania i działają dłużej. Nie będą związane z produkcją dymu. To forma często lepiej akceptowana przez pacjentów, bardziej dyskretna (…) Na pewno są lepszą formą dla starszych osób oraz tych,  które z jakiś powodów nie mogą stosować waporyzacji – zauważa specjalistka.

Są też pewne zalety waporyzacji, bo marihuana działa wtedy szybciej, nawet przed upływem 5 minut od momentu zażycia. Jest to jednak droższa forma aplikacji, bo potrzebny jest waporyzator. Konieczne jest też to, by pacjent miał pewną wprawę w korzystaniu z tego typu sprzętu - trzeba ustawić odpowiednią temperaturę i monitorować ją. Jednocześnie osoba stosująca wziewy musi nauczyć się odpowiednio je dawkować. Tutaj – jak zauważyła lekarka -  przyświeca jedna zasada: „start low, go slow”, co oznacza, że zaczyna się od najmniejszej możliwej dawki i powoli ją zwiększa aż do najniższej skutecznej dawki, która da efekt terapeutyczny.

- Przeciętnie pacjent będzie potrzebował - oczywiście to zależne od stanu i powodu z jakiego stosuje konopie -  od 1 do 3 g na dobę. Pacjenci, którzy zaczynają terapię powinni zaczynać od produktów o niższym stężeniu THC, a wyższym CBD. A ci bardziej doświadczeni będą z czasem kojarzyli różne odmiany konopii i różne preparaty w zależności od indywidualnych potrzeb. Mogą one być też różne w ciągu dnia – podkreśliła.

Dodała, że chory zaczyna waporyzację od jednej inhalacji. Odczekuje 4-6 godzin, a jeżeli efekt nie będzie wystarczający, dawkę zwiększa o kolejną, jedną inhalację, aż do czasu uzyskania wystarczającej kontroli objawów lub gdy wystąpią działania niepożądane (o nich poniżej).  Odnosząc się natomiast do dawkowania oleju i kapsułek wskazała, że zaczyna się standardowo od 2,5 mg THC i minimum 2,5 mg CBD. 

- U starszych pacjentów stosuje się jeszcze niższe dawki THC. Zwykle na początek raz na dobę i do czasu ustalenia najniższej skutecznej dawki będziemy zwiększać dawkowanie o kolejne 2,5 mg na dobę. W określonych sytuacjach pacjenci przyjmują te preparaty 2, 3 razy na dobę - powiedziała. 

Działania niepożądane
Oczywiście jak w stosowaniu każdego preparatu leczniczego mogą wystąpić działania niepożądane. 

-  Na początku pacjenci mogą doświadczać senności, zmęczenia, zawrotów głowy, suchości w jamie ustnej, kaszlu, zalegania wydzieliny w drogach oddechowych, zapalenia oskrzeli, to dotyczy zwłaszcza form wziewnych. Dodatkowe działania niepożądane to niepokój czy nudności. To również stany euforyczne, zaburzenia widzenia, bóle głowy. Warto zaznaczyć tutaj, że do uzyskania efektu medycznego nie jest potrzebne uzyskanie efektu narkotycznego. Ten stan euforyczny może się oczywiście pojawić, zwłaszcza przy stosowaniu produktów o wysokim stężeniu THC. Traktujemy to jako działanie niepożądane, a nie coś, czego oczekujemy, że się wydarzy. Rzadko może dochodzi do spadku ciśnienia, dlatego często rekomendujemy, by pierwsze waporyzacje pacjenci wykonywali przy kimś, w pozycji siedzącej. Ponadto - już zupełnie rzadkie działania to: psychoza toksyczna, depresja, ataksja, zaburzenia koordynacji i - trochę częściej spotykane – tachykardia czy biegunka – wyjaśniła specjalistka.

A jakie są przeciwskazania do terapii pochodnymi konopii?

- Niestabilna choroba wieńcowa, zaburzenia rytmu serca, niekontrolowane nadciśnienie tętnicze, ciężkie zaburzenia ze strony układu oddechowego, zwłaszcza w waporyzacji, ciąża i karmienie piersią, uzależnienie od narkotyków, alkoholu czy wiek poniżej 25 lat – wyliczyła dr n. med. Anna Skrzypczyk-Ostaszewicz. Dodała, że nie można pochodnych konopii stosować również w przypadku jakichkolwiek alergii czy u osób obciążonych wywiadzie psychiatrycznym, bo substancje w niej zawarte – kannaboidy mogą nasilać depresję, schizofrenię, myśli samobójcze czy manie. Określono też wiek pacjentów, choć jest tutaj pewien wyjątek. Standardowo nie powinno się wspomagać leczenia pochodnymi konopii u pacjentów poniżej 25 r.ż., choć „w przypadku lekoopornych padaczkach u dzieci wykorzystywany jest głównie CBD”.

(Klaudia Torchala, zdrowie.pap.pl)
Źródło:  Webinar pt. „Kiedy marihuana staje się medyczną?” zorganizowany przez Krajowe Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom wraz z Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych 11 stycznia 2024 r. 


Komentarze (42)

wilcacora5
2024-01-31 10:06:15
0 2
No wkoncu jakiś konkretny artykuł, niestety Pani doktor się myli że przeciwwskazaniem jest uzależnienie od alkoholu ponieważ są badania że marihuana odbudowuje zerwane przez alkohol połączenia neuronowe, wszystko pięknie ładnie napisane i co z tego jak nowe idzie za tym odpowiednie prawo i legalizacja, i policja się chwali oczywiście na tym portalu również Zet złapała kogoś z rośliną leczniczą???
Odpowiedz
wilcacora5
2024-01-31 10:27:49
1 0
@Mnimitz dokształć sie zanim zabierzesz głos , sam portal daje ci materiały do nauki
mnimitz
2024-01-31 20:57:06
1 0
przeczytaj mój ostatni komentarz
wilcacora5
2024-01-31 21:18:39
0 1
Nie walcz z lekarstwem jakim jest marihuana bo zwykły Apap ma dłuższą ulotkę działań niepożądanych niz ta roślina ok???
mnimitz
2024-01-31 23:03:57
0 0
podałem tobie pierwszy z brzegu artykuł
niestety widziałem młode osoby, którym marycha odebrała wole życia
kolejny raz mam do ciebie prośbę
nie przyczyniaj sie do czyjegoś nieszczęścia
wilcacora5
2024-02-01 00:21:34
0 0
Naczytałes się jakieś propagandy, alkohol jest depresantem największym i jest legalny, pani doktor autorytet twój już ci mówi że marihuana jest dobrze zbadanym lekarstwem a ty dalej w zaparte
wilcacora5
2024-02-01 01:08:20
0 0
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
dwapalcewnatalce
2024-01-31 12:35:37
0 1
marihunaen? a po co to komu? a dlaczego?
ciekawy
2024-01-31 19:36:13
0 1
żebyś mógł sie najarać.
Odpowiedz
LimanowskiObserwator
2024-01-31 13:34:38
1 1
Lek czy nie lek? Teraz każdy chory na cokolwiek będzie mówił że jest oporny na leki żeby marihuanę dostać. I te wymyślane choroby wspomniane w artykule jak migreny. Na ból głowy to apap się je a nie ćpa.
Łosoś
2024-01-31 16:56:25
0 1
Ty wiesz co to jest migrena? Twoim zdaniem, to zwykły ból głowy? I leków się nie ćpa, nie uzależniają? Oj biedoku...
wilcacora5
2024-02-01 00:18:31
0 0
Na migreny nalewka z Korzeniówki czyli duszka leśnego, działanie podobne do morfiny rośnie w lasach i robi cuda ale w przyrodę trzeba wierzyć
https://opastaryzgred.com/2020/07/10/ghost-pipe/
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Łosoś
2024-01-31 16:54:38
1 2
I zaraz odezwą się eksperty, bo ksiundz godoł, że to szatańska roślina, narkomatyki!
Manitou
2024-01-31 18:01:58
1 0
Bo wiesz większości to jednak chodzi o ćpanie a nie przyjmowanie tabletek czy olejków, a to właśnie olejki czy pigułki służą do leczenia ale tu nie o to chodzi, chodzi o to żeby sobie bezkarnie zajarać :)
Łosoś
2024-01-31 19:52:28
0 1
Czyli jak za żyjesz narkotyki w tabletkach, to nie będziesz ćpał, ale marihuane jak zapalisz, to będziesz ćpał? A to lekarz decyduje, jaka forma podania będzie odpowiednia dla pacjenta.
wilcacora5
2024-02-01 00:24:49
0 0
Manitou marihuana medyczna to susz który zawiera normalnie THC , weź się doucz
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
ciekawy
2024-01-31 19:38:27
0 3
młodzi chcą Maryśki.
Odpowiedz
mnimitz
2024-01-31 21:26:26
1 1
w dzisiejszym społeczeństwie analfabetów, nie potrafiących zrozumieć znaczenia zdania złożonego ten artykuł zostanie zakodowany w mózgu w postaci dwóch słów....
marihuana - lekarstwo

gratuluje administratorowi

proponuję stosowne pogadanki przeprowadzić wśród dwunastolatków bo w takim wieku mniej więcej młodzi ludzie zaczynają się leczyć tym cudownym ziołem
Łosoś
2024-01-31 22:09:09
0 1
No ale Ty przeczytałeś artykuł ze zrozumieniem? I jakie wnioski?
wilcacora5
2024-02-01 00:26:09
0 0
@ mnimitz nie wierzy naturze ani nawet badaniom on wierzy w chemię i zastrzyki biedactwo
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
ogonek
2024-01-31 21:31:15
2 2
Przytocze slowa prof.Frydrychowskiego (materiały na Youtube )
Marichuana NIE uzależnia w przeciwieństwie do alkocholu
To jest lek.
Tu nie chodzi tylko tym dziełu do celów leczniczych
Gdyby marychuana mogła funkconowac w naszym codznnym życiu to lobby farmaceutyczne, przemysłowe, motorazycyjne, odzieżowe, opałowe, paliwowe itd, padlo by im na łeb. Spadły by im zyski . A to dla korporacyjnego systemu tzw. gwozd do trumny, niestety.
mnimitz
2024-01-31 22:16:24
0 0
to podawaj maryche swoim dzieciom albo wnukom
nie uzależnia a będą
miały znakomity nastrój

zresztą razem z tu występującym narkotykowym mędrcem poeksperymentujcie na swojej rodzinie
wilcacora5
2024-02-01 00:40:50
0 0
Mnimitz szkoda mi ciebie, kawa i nikotyna jest bardziej uzależniająca , ktoś kto ma słabe serce pięć mocnych kaw pod rząd może go przenieść na drugi świat, leki chemiczne też są bardziej niebezpieczne , dlatego marihuana jest blokowana bo leczy wiele chorób naraz a to jest strata dla biznesu big farmy niestety , zrozum to i się zacznij uczyć
wilcacora5
2024-02-01 00:45:16
0 0
Mądrość Syracha "Pan Stworzył Z Ziemi Lekarstwa a Człowiek Mądry Nie Będzie Nimi Gardził
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
mnimitz
2024-01-31 23:24:54
1 0
wilcacora5
2024-02-01 00:52:43
0 0
Pierwszy z brzegu artykuł wzięty marihuana leczy padaczkę lekooporną u dzieci skuteczność 90%, mnimitz zacznij się leczyć marihuaną ,jest szansa że odbudujesz resztki neuronów , polecam dorzucić wyciąg z soplówki jeżowatej i mikrodawkiwanie psylocybiny , wzrost neuronów w mózgu jest znaczny

https://www.termedia.pl/mz/Centrum-Zdrowia-Dziecka-Marihuana-pomaga-w-leczeniu-padaczki-u-dzieci,16507.html
Odpowiedz
mnimitz
2024-01-31 23:25:56
1 0
ogonek przeczytaj sobie pierwszy z brzegu artykuł o marihuanie
wilcacora5
2024-02-01 00:43:46
0 0
Przestań
Łosoś
2024-02-01 05:52:58
0 1
@mnimitz Halo! Mamy XXI wiek! Obudź się! Czytałeś dokładnie artykuł, nie za długi? To jest poparte badaniami, nie że sobie ktoś, coś wymyślił na temat. Wiem, nikt Ci nie będzie wmawiał, za białe jest białe, a czarne jest czarne...
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
bjd
2024-02-01 06:48:48
0 0
Moim zdaniem dosyć jednostronne przedstawienie tematu. Marihuana, a właściwie THC, nie jest panaceum na wszystko. Należy pamiętać, że THC posiada działanie psychotropowe i powoduje uzależnienie psychiczne. Jak każda substancja o działaniu psychoaktywnym może upośledzać sprawność psychomotoryczną, więc prowadzenie pojazdów mechanicznych, obsługa maszyn pod działaniem THC może prowadzić zagrożeń życia i zdrowia nie tylko osoby, która przyjęła tę substancję, ale również osób postronnych. Analogicznie, jak to jest np. w przypadku benzodiazepin. I o tych zagrożeniach powinno się głośno mówić przy okazji dyskusji na temat medycznego zastosowania THC. THC jest zaliczony do środków działających podobnie do alkoholu, czyli konsekwencje prowadzenia samochodu pod wpływem tej substancji mogą być takie same jak w przypadku alkoholu.
Łosoś
2024-02-01 07:38:35
0 1
Ale to nie jest artykuł o zastosowaniu w medycynie? A są leki, po których nie można np prowadzić samochodu, ale pomagają i się je stosuje. Tylko mają nieraz gorsze skutki uboczne. Tu chodzi o leczenie chorych ludzi. I nikt nie mówi, że to lek na wszystko. Ale zgodzisz się, że pomaga przy dużej ilości schorzeń? Nie ma idealnego leku na wszystkie choroby.
bjd
2024-02-01 07:56:50
0 0
Oczywiście, że nie neguje pozytywnych aspektów stosowania THC jako leku, tylko ze względu na rekreacyjne zastosowanie marihuany należy mówić o zaletach i wadach. THC może być zbawieniem i pomocą dla wielu, a dla innych furtką w kierunku twardych narkotyków.
wilcacora5
2024-02-01 08:13:47
0 0
Bjd coś cię siwy pomyliło , marihuana nie działa podobnie do alkoholu,sprawdzić sobie wogole statystyki wypadków po alkoholu a po marihuanie, marihuanę zresztą wykaże ci nawet kilka dni po zażyciu narkotest a jesteś zupełnie nie po spożyciu przeciezy
Łosoś
2024-02-01 08:58:53
0 1
@bjd ale marihuana, to nie tylko thc. Zgadza się, trzeba uświadamiać,tak samo jak z np energetykami, na szczęście zaczyna się to klarować w Polsce. A dużo ludzi by mogło już od dawna leczyć się marihuaną, to było że to samo zło, żadnych pozytywów, narkotyk i tyle.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
mnimitz
2024-02-01 16:11:35
0 0
wilca...
żebyśmy mogli lepiej zrozumieć nasz pogląd na marihuane odpowiedz na trzy pytania
- czy jesteś ćpunem , albo żebyś nie czuł się niekomfortowo... czy palisz maryche
- czy masz dzieci,
- jeżeli tak to czy robisz im pogadanki jak świetnie jest ćpać (sorry... jarać lekarstwo w postaci marychy jakby nie było ofiarowanej nam z samej góry jak sam wyżej napisałeś)

od razu dla przerzystosci napiszę o sobie
nie ćpam, nie palę ani zioła ani innych specyfikow w tym tytoniu, nie piję alkoholu
mam dzieci,
kiedy tylko mogę staram się im przekazać że narkotyki w tym konopie indyjskie to największe zło świata
wilcacora5
2024-02-01 16:35:36
0 0
Zażywam marihuanę leczniczo , kiedy mnie coś boli palę , w każdej chwili przestaje niee wynoszę telewizorów i nie sprzedaje żeby mieć na "działkę", dzieciom też jak osiągną wiek polecam marihuanę, widzisz opowiem ci prawdę starą jak świat, człowiek młody jeśli chce się odurzyć i tak to zrobi , jeśli nie znajdzie bezpiecznej marihuany to sięgnie po to co bedzie a mogą być np dopalacze i umrze, pomyśl chwilę zastanów się i zmień stare moherowe poglądy, ktoś kiedyś wrzucił marihuany do jednego worka z kokaina i heroiną bo miał w tym interes żeby ją wyeliminować, na szczęście powraca ta roślina używana od tysięcy lat w medycynie
mnimitz
2024-02-01 17:17:13
0 0
czyli jesteś na etapie usprawiedliwiania...
przykre
wilcacora5
2024-02-01 19:26:45
0 0
@ z zażywania leku mam się usprawiedliwiać??? Ty Jake zjesz Apap to też się usoraaiedliwiasz?? Bo jest mega szkodzący, coś chyba nie tak z tobą
mnimitz
2024-02-01 20:38:13
0 0
przed sobą Kolego przed sobą...
i to jest własnie przykre
na zasadzie...
nie ćpam biorę lek

jarasz zioło podchodzi dziecko i pyta co robisz tato ? biorę leki
to jest aż żałośnie śmieszne
wilcacora5
2024-02-01 21:02:39
0 0
A ty się tłumaczysz dziecku że bierzesz leki gdy cię lekarz przepisze, bo nie wiem czy sobie zdajesz sprawę ale marihuana jest wypisywana jako lek i sprzedawana w aptece więc z czego się mam tłumaczyć??? Chyba raczej ty się powinieneś ze swojego pokrętnego myślenia
mnimitz
2024-02-01 21:19:19
0 0
oczywiście ...przepraszam za moje chore myśli
nie widziałem, że jesteś tak poważnie chory
sam mam duże problemy ze zdrowiem od dłuższego czasu więc tym wieksze mam zrozumienie
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Medycyna i marihuana"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]