-°   dziś -°   jutro
Środa, 24 kwietnia Aleksy, Horacy, Horacja, Grzegorz, Aleksander, Fidelis, Bona, Jerzy

"Kler" na 102!

Opublikowano 06.09.2018 14:51:00 Zaktualizowano 06.09.2018 15:14:33 top

„KLER” na 102! - felieton Pawła Zastrzeżyńskiego

"Kler" opowiada o trzech księżach, których losy splotły się kilka lat wcześniej, podczas wypadku, który cudem przeżyli. Teraz w rocznicę katastrofy duchowni spotykają się, by uczcić fakt swojego ocalenia – tak wygląda streszczenie filmu wg filmowca Wojciecha Smarzowskiego. Jednak wiadomo, że jest to film, który tak jak „Drogówka”, tym razem ma obnażyć patologię w Kościele Katolickim, naświetlić problem środowiska... Tak ogólnie można powiedzieć o tym filmie.  ALBO INACZEJ, ABY ZAROBIĆ I ABY FILM ZYSKAŁ SŁAWĘ, „FILMOWCY” POSTANOWILI ZEBRAĆ CAŁY SWÓJ JAD I WYPLUĆ GO! W ZAMIAN ZGARNĄĆ KASĘ!


Uogólnienie to jedno z pierwszych zagadnień, które zaraz na początku młody reżyser musi zrozumieć. Ogólnie w kinie to można zanudzić, a interesujące jest docieranie do sedna. To ćwiczenie jest na jednym z egzaminów wstępnych na reżyserię. Paradoksalnie ten zabieg jest spójny z personalizmem, którego naszym ostatnim nauczycielem był Jan Paweł II. Czyli losy świata zależą od moich i twoich uczynków, czyli znaczenie ma to co robi pan Smarzowski, bo z tego będzie rozliczany, a nie co robią wszyscy księża. Bo docelowo nie ma odpowiedzialności zbiorowej, każdy odpowiada sam za siebie. W tej przestrzeni można tylko doszukać się czegoś ciekawego, a docelowo najciekawszego pierwiastka czyli prawdy.
Dlatego tak duży nacisk kładzie się na to, aby reżyser zanim przystąpi do pracy nad filmem fabularnym, zrobił kilka dokumentów.

Tu przy filmie Wojciecha Smarzowskiego, nie wnikając w całą otoczkę związaną z tematem, można zaobserwować ten szkolny błąd uogólnienia. Owszem, jest próba skoncentrowania się na jakiś tam losach, ale przekaz jest jasno postawiony. Księża to pedofile i łasi na pieniądze pijacy. Filmowcy nie zagłębiają się w problem, a bazują na powierzchownej „piance”, która powstała i jest powtarzana do znudzenia przez media.

A gdyby tak odwrócić sytuację i powiedzieć, że wszyscy filmowcy to gwałciciele, pijacy, narkomani, pedofile, kombinatorzy i łasi na sławę oszuści, którzy gotowi są na każde świństwo. Na wszystkie te epitety natychmiast znajdą się dowody, np.: Harvey Weinstein, Borys Szyc, Roman Polański… I skoro Wojciech Smarzowski  jest filmowcem, to przynależą się mu te wszystkie przywary? NIC BARDZIEJ BŁĘDNEGO! 

Jednak to uogólnienie dotyczące „KLERU” wyrządza olbrzymią szkodę, ale nie ludziom wierzącym, a tym bezpośrednio zaangażowanym w ten film i tym, co przyjmą go jako objawioną prawdę. A może to przyjść łatwo, bo mechanizm zasłaniania swoich słabości cudzymi jest bardzo ostatnio popularny.

Tu na uwagę zasługuje jeszcze rola Janusza Gajosa, kiedyś Janka z Czterech Pancernych. Może warto przypomnieć, że to już schyłek kariery i warto by poza kunsztem aktorskim zadbać o coś więcej niż tu na ziemi. Bo w niebie nie dadzą się pewnie nabrać na te triki, że RUDY jest na 102 i zwycięży bramy piekielne.

Tu jest właśnie problem tego filmu, że docelowo każdy z tych filmowców i tych co wyjdą z kina kiedyś będą potrzebowali kapłana aby pobłogosławił, rozgrzeszył i w ten sposób umożliwił wejście do Nieba. A co jak okaże się, że jego grzeszność weźmie górę i postanowi się „zemścić”? 

Ten scenariusz jest niemożliwy, ale to tak jak w tej przypowieści o pannach mądrych i głupich. Tu filmowcy jednoznacznie ustawili się w szeregu z tymi głupimi. 

Jednak to wcale nie dziwi, robią to zaślepieni sukcesem!

Komentarze (24)

Ratownik
2018-09-06 15:29:17
2 13
Jeszcze nie obejrzał, a już recenzję napisał.
Odpowiedz
niski
2018-09-06 15:31:45
1 3
księża, też ludzie.
Odpowiedz
jafik007
2018-09-06 15:37:09
2 4
Mówiąc i pisząc o tym filmie robimy najlepszą reklamę dla niego... gratulacje TOP... moze Twoim celem było wywołanie tak naprawdę gównoburzy na kościół... Prymitywne filmy i inne twórczości lepiej omijać i nie komentować niż nagłaśniać. Takie moje zdanie
Odpowiedz
kajzer
2018-09-06 16:19:58
0 2
Nie interesuję się, nie obchodzi mnie i nie wiem po jaką ch...ę piszę ten komentarz
Odpowiedz
konto usunięte
2018-09-06 17:25:30
1 10
No to trzeba było posłuchać dzisiaj rano w RMF KS.Isakowicza Zalewskiego który powiedział prawdę że w Kościele polskim rządzi lobby homoseksualne .Znaczna część kleru to zwykli homoseksualiści, niestety jest też wielu pedofili zaś sam Kościół nic z tym nie robi lecz nadal zamiata pod dywan. Papież to tylko pozorant udający troskę a sam okazuje się być umoczony w utajnianie skandali pedofilskich. Badania w USA oraz Australii szacują że wśród kleru ok.20 % to pedofile a więc mniej więcej co 5. U nas takich badań nie ma ale zapewne jest podobnie bo czemu miałoby być inaczej.
Odpowiedz
thenever1
2018-09-06 18:00:38
1 9
z wywodu reżysera dowiedzieliśmy się iż do Nieba dusze wpuszczają przebierańcy w sukienkach
prosze nie mylić Nieba z nocnyn klubem
Odpowiedz
zajec
2018-09-06 18:34:26
0 4
I tym sposobem , sam Bóg obejrzy film, by ocenić , komu Bramy Niebieskie otworzyć.
Odpowiedz
daniel393
2018-09-06 19:05:49
5 8
Oczywiście, że w Kościele jest bardzo wiele różnego rodzaju patologii..., bardzo wielu kościelnych "urzędników" działa na jego szkodę, nie wszyscy świadomie...
Jak myślicie, gdzie "rogaty" działa szczególnie? Gdzie gdy dopnie swego, ma największą satysfakcję?
Ale powiadam Wam: bliski jest czas... a wtedy już tylko ,,płacz i zgrzytanie zębów [...]"
Na szczęście jest wielu wspaniałych duchownych (w tym w polskim Kościele), którzy nie chowają głowy w piasek - przeciwstawiają się złu i głoszą Prawdziwą Ewangelię, demaskują zakamuflowane zło, często są za to karani (ostatni przykład) o. Augustyn Pelanowski! Mógłbym tutaj pisać wiele, ale może będzie jeszcze okazja...

P.S. co do filmu, to jeden mądry Pan (tak go odbieram) po obejrzeniu zwiastuna, przytoczył takie powiedzenie:
"Tylko świnie siedzą w kinie".
Ja na ten film się nie wybiorę i Wam też polecam takie rozwiązanie.

Z Panem Bogiem.
Odpowiedz
konto usunięte
2018-09-06 19:50:04
1 2
Każdy indywidualnie odpowiada za swoje czyny, nie ma nic gorszego jak osądzanie innych zbiorowo.
Polecam dwie krótkie modlitwy z medalika św. Benedykta , bardzo pomocne w dzisiejszym świecie pełnym pokus. :
1. Idź precz szatanie , nie kuś mnie do próżności. Złe jest to , co podsuwasz, sam pij truciznę.
2. Krzyż Święty niech mi będzie światłem.
Diabeł niech nie będzie mi przewodnikiem.

Odpowiedz
mysza64
2018-09-06 20:54:55
1 7
Mam pytanie..czy autor tych wypocin to chodził gdzieś do szkoły ?Czy tylko szkółka niedzielna kościelna?bo do mszy to na pewno musiał słuzyć...
Odpowiedz
kiep121
2018-09-06 21:16:20
0 8
Mało obiektywny artykuł, nie można zawsze zamiatać wszystko pod dywan,problem istnieje więc trzeba go nagłaśniać.
Odpowiedz
Dina
2018-09-06 22:05:19
5 1
jak czytam wasze komentarze to wnioskuję, że wszyscy jesteście święci - i to już tu na ziemi i teraz! Według was księża to bagno. Po co zamawiacie msze pogrzebowe, zamówcie sobie klowna na pogrzeb - przecież jesteście nowocześni (nie ma przeszkód, aby był pedofilem), jakoś tam z radością odprowadzi zmarłego.
Odpowiedz
teraJA
2018-09-06 22:09:18
0 3
Recenzja na podstawie zwiastuna? To nam się autor popisał. Ja jestem jednak zdania że ten film ma bardzo dużo sensu mimo iż troszkę nie sprawiedliwie ocenia całe środowisko. Ale chyba każdy z nas zna księży którzy raczej minęli się z powołaniem. Ja znam kilku i już fragmenty z zwiastuna mi bardzo do nich pasują więc chyba jednak problem jest i trzeba o nim mówić.

Ps;
Dodam tylko że według mnie ksiądz to nie zawód i nie powinniśmy tego tak traktować.
Odpowiedz
konto usunięte
2018-09-06 22:47:46
0 0
Zgadzam się problemów nie można zamiatać pod dywan. Spójrzmy prawdzie w oczy i sami się przekonajcie jakie grupy ludzi najczęściej powodują ten problem.

Warto posłuchać, polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=VjMY9pEyQVA

Odpowiedz
Juliantrzyzera
2018-09-06 23:36:04
0 3
czegoś tu nie rozumiem. To znaczy że jak prześlę felieton to trafi na czołowkę Limanowa.in ? Sorry ale panowie redaktorzy zaniżacie loty i to bardzo nieprofesjonalnie ...czemu te "feleitony" tego Pana wiecznie są w górnym panelu ? jakość żenująca, zawsze , poza krytyka i znawcy tematu też , kim jest Zastrze ...coś tam ? Można Smarzowskiego lubić lub nie można lubić Patryka Vegę lub nie , można lubić Wajde albo twórce M jak miłość , who cares? Mrożka, można lubić Gombrowicza albo redaktora gościa niedzielnego ...można lubić wiadomości w tvp lub fakty w tvn ? nadal pytanie who cares ? no to ja wam wyśle recenzję płyty Tash Sultany też bedzie u góry ? ...nie no juz nie wytrzymałem ...no i super ze sie tam panu nie podoba ja nie lubie kaczki ze słodkim jabłkiem nawet jakby tę słodycz zabił czymś i co ? naprawde takie cos źle świadczy o portalu bo argumentu za umieszczenie tego nie umeim znaleźć ...że anty kler i bedzie poczytny nie ...jeden Julek zero Limanowa in ...i róbcie już tak ...a ten "felieton pani Sikoń czym jest prawda tez był u góry ? nie mniej interesujący :) ale ona chociaż ma coś wspólnego z limanowską polityką i sens podnoszenia większsy ...no ale pan Zastrz..coś tam sorry reżyser :) leże i kwicze. dobra poprostu już mi się uzbierało
Odpowiedz
adamuser
2018-09-07 07:05:18
0 4
"Tu jest właśnie problem tego filmu, że docelowo każdy z tych filmowców i tych co wyjdą z kina kiedyś będą potrzebowali kapłana aby pobłogosławił, rozgrzeszył i w ten sposób umożliwił wejście do Nieba."

Czy autor tych wypocin bierze pod uwagę, że są ludzie niewierzący? Pewnie nie, bo w d....pie był i gó.....no widział. Zawsze przedstawia swój zaściankowy punkt widzenia. Jawi się jakimś autorytetem i poucza innych, tymczasem jest nikim.
W pełni zgadzam się z tym co napisał Juliantrzyzera. Nie mogę znaleźć żadnego powodu dla którego portal tak promuje wypociny tego człowieka.
Odpowiedz
DRKidler
2018-09-07 07:25:14
0 2
@homokatolikus: " Księży, tak jak każdego innego obowiązują te same przepisy. Nikogo rejestr pedofilów nie chroni. Fakt, że nie znajdują się tam księża (w rejestrze jawnym) oznacza, że księża nie popełniali najbrutalniejszych przestępstw (tam się kwalifikują brutalne gwałty). Są to słowa współpracownika Jakiego, Sebastiana Kalety. Notabene wiceministra sprawiedliwości.
Cóż to za podejście ?! "Księdza tam umieścimy dopiero jak BRUTALNIE zgwałci jakieś dziecko" ?!?!
Durnie !!! Ten rejestr ma służyć temu,, aby dbać o bezpieczeństwo dzieci. Tam ma być KAŻDY zwyrol śliniący się na widok dziecka.


Odpowiedz
DRKidler
2018-09-07 07:25:16
1 4
@homokatolikus: " Księży, tak jak każdego innego obowiązują te same przepisy. Nikogo rejestr pedofilów nie chroni. Fakt, że nie znajdują się tam księża (w rejestrze jawnym) oznacza, że księża nie popełniali najbrutalniejszych przestępstw (tam się kwalifikują brutalne gwałty). Są to słowa współpracownika Jakiego, Sebastiana Kalety. Notabene wiceministra sprawiedliwości.
Cóż to za podejście ?! "Księdza tam umieścimy dopiero jak BRUTALNIE zgwałci jakieś dziecko" ?!?!
Durnie !!! Ten rejestr ma służyć temu,, aby dbać o bezpieczeństwo dzieci. Tam ma być KAŻDY zwyrol śliniący się na widok dziecka.


Odpowiedz
atina
2018-09-07 08:19:34
2 2
myślę że film o środowisku ubeckim miałby dużo większą oglądalność !!1Tam kaliber wybryków i nadużyć był dużo większy!!!
Odpowiedz
bjd
2018-09-07 08:31:26
1 0
porównywanie ubecji z kościołem - ciekawe podejście @atina
Odpowiedz
DRKidler
2018-09-07 09:31:38
1 3
Te pikiety klubów Gazety Polskiej pod kinami... ach, nie mogę się doczekać. To będzie najbardziej reklamowany film po 1989 roku.
Odpowiedz
magbet38
2018-09-07 15:25:10
0 0
Zachęcam do lektury. https://gloria.tv/article/yp6k17RUwKSB4fy7x68BAv7Tx

to jest dopiero felieton. Ten dzisiejszy to pryszcz...
Odpowiedz
Hiena
2018-09-07 20:03:06
0 1
Cóż, jakoś środowisko KK nie przedstawia wizji reżysera jako wyssanej z palca opowieści, można zatem domniemywać, iż film przedstawia historię opartą na szczerej prawdzie albo jest jej tak bliski, że nawet w dyskusję nie wchodzą. Całe zaś wypociny mecenasa wiary idealnie pasują do fabuły filmu,,Smoleńsk" który do kanonów polskiej kinematografii jakoś nie przeszedł, nawet ślad po tym arcydziele zaginął. Natomiast Szanowny Panie autorze proszę pamiętać o tym, że nie każdy odbiorca filmu Kler do wyznawca Polskiego Kościoła Katolickiego, którego nauka, cele i przekazy niekoniecznie opiera się na podwalinach nauki Katolickiego Kościoła Powrzechnego. Obecnie w mojej ocenie są to dwie różne instytucje wzajemnie się podważające na czele których stoi z jednej syrony polski trup zamknięty w relikwie a z drugiej beneficjent dogmatu nieomylności. Zatem który z nich mówi bądź mówił prawdę, który miał rację? Gdzie ta jedność myśli?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
""Kler" na 102!"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na [email protected]